Polisens armbandskampanj behöver en seriös genusuppdatering

Polisens armbandskampanj för att ta ställning mot sexuella övergrepp har nått Sundsvall. I helgen kommer den nyttjas flitigt under Sensommarfestivalen. Kampanjen är dessvärra både problematisk och viktig. Den är problematisk för att den visar på ett attitydproblem i samhället och viktig för att den uppmärksammar oss på detsamma. Frågan jag vill ställa är om jag verkligen ska behöva deklarera genom ett smycke att min kropp bara tillhör mig? 
 
Kampanjen talar för sig själv. Det är skitsnack att det inte finns bakomliggande attityder om att det är kvinnans ansvar att skydda sin kropp från att våldtas och tafsas på. Jag vet det. Det är gamla, invanda värderingar som tar tid att förändra inom en organisation som polismyndigheten. Och armbanden är bara toppen på ett isberg av gamla, invanda beteenden och åsikter. Tafsa inte. Bli inte tafsad på. 
 
Det rimliga i min värld hade varit att byta målgrupp för armbanden och lägga till ett R på slutet. Om de män som står för kvinnans rättigheter och integritet bar armband med budskapet "tafsar inte" skulle samhällsutvecklingen ta ett steg i rätt riktning och ansvaret läggas över på rätt personer. Jag skulle fria till den förste man jag mötte med den ståndpunkten runt handleden. 
Hej kvinna. Jag står här och jag respekterar din kropps gränser. Jag fattar att ansvaret inte ligger på dig. Därför berättar jag det nu. Jag tafsar inte. 
 
 
 Detta duger inte. 
 
ST: Polisen delar ut armband mot Sexuella övergrepp på Sensommar!

Kommentera här: