God jul Märta-Li önskar Märta-Li

Jag är helt förälskad i min julklapp till mig själv, jag köpte den på Ica Maxi för några dagar sedan, rafsade åt mig nödvändiga tillbehör, kutade hem och invigde den. Jag har köpt till mig själv:



en lergryta. Som jag har väntat. Har gått hela ett och ett halvt år, ända sedan jag och mor var i Alanya och åt kavurma 14 dagar i rad, ända sedan dess har jag gått och hoppats att jag vilken dag som helst ska köpa en lergryta till mig själv och äntligen! Som jag har väntat...

I julklapp, god jul Märta-Li önskar Mamsen, fick jag så den här kokboken:



Mmmh mmmh mmmh!
Då sätter vi väl igång då?

Frederik Zälls cayennekyckling i lergryta med några nödvändiga retuscheringar i receptet av mig




Börja med att blötlägga grytan innan första gången du använder den. Den ska bada 24 lååååånga timmar. Detta eftersom det är fukten som göret. HÄHÄ!



Det är ta mig fan katthår överallt här hemma...

24 timmar innan första användningen ska den alltså bada och sedan 30 minuter innan den stoppas i ugnen. Efter det är det bara att fylla den med alla de härliga godsaker ni kan komma på! Bara er fantasi kan stoppa er!

Skala 800 g potatis och skär dem i någorlunda lika stora klyftor. Kasta ner i botten på lergrytan. Glömde fota (igen) så jag får googla (igen)...


Lite den... jag skulle bli världens sämsta matbloggare om jag bestämde mig för att satsa på det. Hur kan man glömma fota...? Åter till receptet.

Skär kycklingbröstfiléer i nuggetsstora bitar och blanda 1½ dl vetemjöl med 2 tsk cayennepeppar på en tallrik. Vänd kycklingbitarna i blandningen och gossa in riktigt mycket vetemjöl i dem.



Kasta dem i en het stekpanna i smält smör och fräs på en yta som hastigast. Salta båda sidor. Men innan kan du, om du vill, vilket jag ville, kasta ner en liten bit, salta och smaka ifall mjölet är tillräckligt smaksatt av cayennepepparen. Kanske är det för starkt, kanske för svagt... det vet man inte förrän man provsmakat... Smaka smaka smaka!



Kasta ner ovanpå potatisen i lergrytan.



Och så nu till min favoritsås. Grädde, fond och matlagningsvin. Ja, det blir så gott så den kan man sörpla i sig rå. Men det ska vi inte göra. Vi ska blanda 1 dl grädde, typ 2 msk matlagningsvin och 2 msk kycklingfond. Smaka. Smaksätt med mer vin och fond om det behövs. Det ska vara salt. Och syrligt av vinet. Mmh mmmh mmmmmh!





Hacka schalottenlök, purjolök och vitlök grovt. Inte fint. Strö över kycklingen och potatisen i lergrytan. Och här kan ni ju bara ösa över grejer ifall ni vill, paprika, bacon, broccoli, minimajs... varför inte liksom?



Häll gräddblandningen över och stick ner en chilifrukt.



Nu till det viktigaste gällande lergrytor. In med den i kall ugn. Annars spricker den. Ställ in den i mitten och vrid på temperaturen till 200 grader. Jag har en gammal ugn så jag får vrida snäppet längre, till 225 grader. Nu ska den stå en timme och tio minuter. Lyft inte locket innan. Då försvinner fukten.



Under tiden gör vi limedressingen och ställer i kylen.



Riv skalet från två tvättade limes/limer/limefrukter, vad fan det nu heter i pluralis, ner i 400 gram valfri yoghurt. Och vad fan är 400 gram liksom... vem förutom Jamie Oliver klattar upp yoghurt på en våg och bah, 300... lite till.... 350.... bara 50 till så är vi hemma.... sådärja! 400 gram yoghurt. Nu ska vi bara få ut allt hur vågen och se till att inget går till spillo också. Vi får ta 50 gram extra eftersom det fastnade i vågen... då ska vi se, 40.... 10 till bara så är vi hemma... 45 gram... 5 till... sådärja! Aj då... vi får ta fem extra eftersom det fastnade i vågen igen! Lite den...

Ta några deciliter helt enkelt. Eller om du använder yoghurt på burk kan du ju använda ögonmåttet. Jag vill ha en rätt rinnande dressing så jag tar hälften turkisk yoghurt och hälften naturell frukostyoghurt. Blanda ner 2 tsk honung och saften från båda limefrukterna. Salta. Rör om. Smaka. Salta mer om det behövs. Ställ i kylen i väntan på lergrytan.



När det så börjar bli klart här med grytan i ugnen så fräser du på en jävligt stor mängd haricot verts i stekpannan. Godare än att koka. Anser jag. Koka om ni vill. Om ni är rädda för fett. Det är inte jag. Mera smör!



Och så när allt är klart tar du ut den ur ugnen, dubbelkollar att kycklingen inte är rosa och potatisen inte rå. Är det fritt fram så tutar och kör vi. Alleman till bords!







Åh så Per Moberg...
Smaklig spis!
1 Pappsen:

skriven

Men gue va det var gött.Släng dig i väggen Morberg.Märta-li kan det här med att laga gudomligt god mat ska ni vet.

2 Märta-Li:

skriven

Hihihi! :D

Kommentera här: