Om att vika ut sina barn på Facebook

Jag har under en liten kortare period nu försökt poängtera detta med att hänga ut sina barn på Facebook, genom att själv uppdatera sjukligt ingående och ofta om fullkomligt ointressant information om mina katter. Jag vet inte ifall detta har gått hem hos dem det berör, förmodligen inte. De enda jag har fått kommentarer av är av mina systrar, som fattar poängen eftersom vi tillsammans dömt ut folk som faktiskt gör detta på fullaste allvar, samt min vän Morgan som en gång skrev: "Jag är uppriktigt orolig för dig Märta."

Jag har liksom själv aldrig upplevt detta med att mina föräldrar hängt ut mitt och mina systrars liv på Facebook, för det fanns inte när vi var små. Jag vet inte ifall jag skulle ha brytt mig idag, såhär 20 år senare, ifall hela världen hade läst om mina gympinglektioner, baddräkter och sjukdomar på Facebook, det jag skulle ha brytt mig om är hur jävla respektlöst mina föräldrar skulle ha betett sig mot mig. För det är så jävla respektlöst. Sen att jag, såhär idag, inte bryr mig för fem jävla öre ifall Lisa och Pelle har öroninflammation eller ska på skridskoskola, är en helt annan sak. Men barn har ingen talan.

En annan sak jag inte förstår är detta med att i detalj uppdatera varenda sekund av sitt liv i statusfältet.
"Så började dagen med att jag klev upp, kokade kaffe (Zoéga), barnen åt yoghurt till frukost och sedan duschade vi och nu bär det av mot Birsta med Anna och hennes barn Lisa och Pelle, som för övrigt har öroninflammation och därför är hemma från dagis, men bara mår bra av att jag släpar runt dem på IKEA. Efter det ska vi till Per-Arne och äta pastasallad till lunch sen blir det middag hos svärföräldrarna."

Men vem i helvete bryr sig? Hade jag velat veta hade jag frågat, eller hur?

När jag uppdaterar mitt statusfält gör jag det med humor. För jag vet hur jävla ointressant, töntigt, omoget det är att sitta och schemalägga sitt och sina barns liv i statusfältet på Facebook.

När jag bloggar om kriser gör jag det för att ventilera mig, för att jag inte står ut ifall jag inte får skrika ut mitt hat. När jag inte bloggar om var jag fikat idag, vad jag fikat idag, med vem jag fikat idag, gör jag det för att det är så jävla ointressant för andra att läsa om. Vem i helvete bryr sig om hur jag i detalj levt idag, så länge jag inte heter Kenza eller Foki? Svaret är ingen.

Misstolka mig inte. Jag har inget emot att läsa någon liten rad om att Idag har jag varit på jobbet, sjukt skönt att vara hemma eller nu bär det av mot gymet, hörs sen! Jag vill bara inte läsa en roman om allas liv var tionde minut. Vill jag det surfar jag in på personernas bloggar, där jag gärna läser om vad som hänt under dagen, tar del av bilder etc. För då har jag sökt mig dit. Förstår ni skillnaden?



Jämför detta med:



Förstår ni skillnaden?
1 Mamsen:

skriven

Åh, tack kära dotter för din sunda inställning till detta!!

Jag LOVAR att jag verkligen ALDRIG skulle ha hängt ut er, mina älskade barn, på FB eller dylika forum.

Det är fullkomligt obegripligt hur småbarnsföräldrar INTE tänker på vad de skriver på FB.

Alltför ofta har jag läst inlägg, där man beskriver sina eskapader på krogen, sitt rumlande i sänghalmen med nån eller att man haft sitt större barn på dagis, medan man själv ägnat dagen åt att med bebisen och andra mammalediga strosa runt i shoppingcenter och sedan äta myslunch på restaurang... och jag undrar vad som gått fel..?

Dels upprörs jag över att man hänger ut sin egen dumhet på ett så ohöljt sätt, dels blir jag indignerad över att man inte förstår hur detta drabbar ens barn.

Fattar man verkligen inte att folk läser och minns?? Begriper man inte att det inte ligger i ens barns intresse, att kreti o pleti vet hur man själv som förälder beter sig, hur man behandlar sina barn eller vilken inställning man har till sitt föräldraskap..?????

Dylika saker tillsammans med folks oförmåga att hålla en civiliserad attityd, styra över sitt humör och i övrigt bete sig schysst i det offentliga rum, som FB är, är orsaken till att jag avaktualiserat min FB.

2 hustrun:

skriven

Tror du inte det är människor som är galet ostimulerade som håller på lägga ut en massa tjafs om barnen? De har kanske inget eget liv? Finns inget tristare än folk som bara tjatar om sina ungar f.ö. Huga.

3 LindaE:

skriven

Å Märta...inte arg men lite konstigt pirrigt upprörd. Har för länge sedan fattat din vink med kattstatusraderna och tänkt har du ork att bry dej och försöka statuera exempel så har du. Förstår till viss del era kommentarer men det kan ju faktiskt vara så att just nu i tex mitt liv så är mina barn en GANSKA stor apparat. Tycker inte man hänger ut dem vid vardagliga händelser utan det kan vara mycket värre att sprida skitsnack och dyligt om dem inom en mindre krets än facebook och det tro jag tyvärr är värre och vanligt i även de bästa familjer.

Som familjemamma är det ju liksom töntigt men det som gläder mej är när barnen säger tokiga saker och mår på vissa sätt. Att man när man blir singel måste venltilera sej förstår jag på alla sätt och respekterar verkligen det. Men när man har det jobbigt som förälder (tex att våran lilla nu har varit uppe för tredje natten i rad pga ointressant kryupp) är ju också ett skäl till att man behöver ventilera sej. Finns faktiskt tillfällen på FB där man kanske får något bra tips om vad man ska göra.



Lösning: hm...kanske inte finns men kanske skulle vara olika forum för olika kommentarer på FB för detta är verkligen den vardag tex jag lever i och den vill jag att alla skall respektera. Det är ju inte alltid så intressant att kanske läsa om mensproblem heller?



Gumman hoppas jag inte stött mej för det vill jag INTE! Vill bara liksom förklara att det är sååå härligt att ha dessa små underbara töser så man kanske har svårt för att inte skriva om dem. Skulle FB funnits för 20 år sedan tror jag faktiskt inte din stolta mamma skulle hållt inne med allt heller för ni var bra gulliga, så det så;). Hoppas du ser detta med glimten i ögat.



Kram och god natt och du...nu ska jag gå och ge Alva en Alvedon och Lepheton för det är susen vid krupptider=).



Kram igen och ursäkta min dåliga svenska...



//Lindansomärigråvardagsträsketsomfaktisktärhärligt

4 Märta-Li:

skriven

Hej Linda! Jag tänkte faktiskt gå in igår och lägga till en rad i inlägget att jag absolut inte syftar på min egen släkt och familj, för jag tycker ni sköter detta jättebra :) Jag tror jag bara nån gång läst om Emma och Alva, eller mina små kusiner. Det är ju absolut okej :) Dem jag syftar på uppdaterar flera gånger per dag om jymping och jympingdräkter och öroninflammation. Det är att gå över gränsen för vad det innebär att värna om sina barns integritet. Kram på dig med :)

5 Mamsen:

skriven

(skrattar gott) Nog tror jag att alla nära och kära fick höra o se både nog och övernog av allt som hände kring mina töser -- ni var ju dels så himla jämnåriga att det ständigt hände nåt, dels var jag ofantligt stolt över er, så där har Linda verkligen rätt!!! OCH jaa -- att ha barn ÄR verkligen en stor apparat!!! Det är ju hela ens liv, hela ens tillvaro och hela ens hjärtas fokus. Självklart ska man kunna facebooka blogga om sina barn, men med måtta och sans -- mest för att skydda barnens integritet.



Nu fanns ju inte FB när ni var små, men jag skulle ändå aldrig ha gått ut i ett offentligt rum (läs: FB) med evigt informerande om era framgångar på olika områden, vad ni ska ha för kläder för dagen eller om nån av er inte var riktigt kry. Kanske hade jag som ensamstående förälder helt enkelt ett behov av att få fokusera på annat än mina barn, när jag väl träffade andra vuxna..?



Jag håller också med dig Märtis, om att man måste tänka på VAD man publicerar om sina barn. En gång ute på Internet, alltid kvar på Internet -- det går inte att ta tillbaka.



Ett tips till alla som aldrig googlat på sitt eget namn -- GÖR DET!!! Man finns med i långt större utsträckning än man kanske trott --- eller velat.

6 airaM:

skriven

Jag förstod din vink. Men det tog kanske hela tre eller fyra sekunder innan jag fattade. Så man kan ju kanske förstå att inte alla förstått. Not...



Förresten så håller jag med.

7 robin hood:

skriven

Hejsan trevlig blogg du har!

Jag har en ny designutlottning i bloggen som avgörs ikväll och det är gratis att delta.

leta upp inlägget 'designutlottning 2' så kan du delta genom att kommentera att du vill vara med!

Kan koda in den åt dig ifall du vinner, om det önskas.

kram.

8 LindaE:

skriven

Jag är med=). Ses på lördag, ska bli jättekul!



Kram!

9 absolutjohan:

skriven

Ja! Yes! Hurra! Fantastiskt!

Äntligen nån som fattar det hela...trodde fan jag var ensam om det....

10 Nina:

skriven

Jag håller helt med dig och tagit upp den här bloggen i min blogg.

11 Patrik | Bloggliv.WS | Livet i Bloggform:

skriven

Håller med :) På det viset är Twitter bra för där tar det definitivt stopp vid 140 tecken. Dessutom slipper man alla skördade morotsland.

12 En tjock katt i en smal värld:

skriven

Klockrent inlägg. Håller verkligen med dig, det är sjukt obehagligt hur folk beter sig på fejjan. :(

13 hanna:

skriven

sjukt fin blogg och smart inlägg! du verkar vettig

14 Karin:

skriven

He, he...

Jag har nog inte riktigt samma typ av kompisar som du på facebook, ifall kommentarerna om deras barn liknar de du skrivit om dina katter... =D

Har inte tänkt på det på det här viset tidigare, utan mer sett de kommentarer som finns om folks barn dels är mycket kortare och förekommer mer som ett inlägg i en vanlig diskussion man skulle ha om man träffades tillsammans ett helt gäng över en kopp kaffe.

Att Facebook liksom funkar lite som gamla tiders syjunta, fast man sitter hemma hos sig själv och pratar med alla andra.

Såna gånger känns det naturligt ifall någon säger ; "Skit också Mille har ont i öronen, så jag får stanna hemma från jobbet i dag. :( !" eller " X tog sina första steg idag !"

Klart man vill berätta det för hela världen, om man har chansen !

Väldigt få av mina kompisar har heller någon blogg, så det är FB man ventilerar dagliga händelser på.

Om man skulle börja skriva om övergrepp, svåra sjukdomar eller annat som kan skada barnen, eller deras framtid tycker jag att vore hemskt !

Men nu känns det bara som om man träffas allihopa och snackar vardagligheter, och tack vare datorn kan hålla sig uppdaterad med så många fleras vardagsliv, än man skulle kunna annars.

I min värld är det faktiskt vad Facebook handlar om.

Däremot brukar jag ju flina lite åt alla kopiera-texter, men nu när jag för en gångs skull satte in en sån i min status, så läser jag såklart om det hos Johan.

Där fick han mig... =D

15 Helén:

skriven

Hallå - en ny läsare här! :)

Fann dig via Johans blogg...

Du har en bra blogg och en förbannat skön stil tjejen - gillar raka o ärliga människor, det är DET som gör att man får ut någonting av andra människor.



Håller med dig till en viss del i detta inlägg men jag fick egna tankar o funderingar kring det hela - skulle kommenterat dig igår men kom på att det skulle bli ett jäkla långt inlägg - så jag valde att blogga om ämnet istället o jag har citerat dig UTAN att namnge eller länkat (frågar alltid först om tillåtelse om jag skulle göra det när det gäller ett citat) Men jag skulle kunna länka för att det är en bra blogg du har som jag kanske skulle rekommendera folk att läsa! :)



Om du skulle gå in o läsa min blogg så vill jag att du inte ska ta ngt som kritik eller illa menat - jag skrev bara ner min syn på det hela!



Jag hoppas du får en toppenfin dag trots vädret (här har vi iaf spöregn)



Varm hälsning/ Helén.

16 Renee:

skriven

Jättebra att du tar upp det där, barnen har ju inte en chans att värja sig mot vad som skrivs om dom.

17 Emma:

skriven

Vilket underbart inlägg!

Kommentera här: