Älskade du

Vackra barn, underbara lilla tott, fantastiska älskade du... än är du för ny i denna värld för att förstå hur den går till. Men det är min högsta innerligaste önskan att den förändras innan du börjar begripa vad du ser.
Bortsett från den fattigdom och ondska som härjar världen över, som vi är glada att vi slipper där just vi befinner oss på jorden, så hoppas jag av hela mitt hjärta att du aldrig behöver gå genom livet och känna dig som det ufo jag har gjort. Du kommer stöta på en miljon personligheter av de olika slag, och jag kommer lära dig att bemöta varenda en med respekt. För innerst inne är vi alla samma. Om varje mor hade gjort detsamma till sin uppgift är jag säker på att världen skulle vara en sådan oändligt mycket trevligare plats att vistas på idag, men det är den inte. Jag kan inte lova dig att jag ska förändra den tills du växer upp, men jag kan lova dig att jag ska försöka. Och tills vidare kan jag bara ge dig verktygen att slåss mot det som inte är okej.
 
Du ska aldrig behöva känna att du inte duger som du är, för du är fantastisk, älskade du. Varje cell i din kropp är perfekt, just precis som jag skapade dig. Så ska du vara hela vägen och inget annat. Ingen annan ska någonsin få dig att känna att du är fel och de är rätt. För vi är alla på våra olika sätt och det är helt okej. Skratta när du vill skratta, gråt när du är ledsen och älska när du hittar någon du vill ge av dig själv. Och gör det helhjärtat. Du ska aldrig hålla tillbaka dig själv, för att andra finner dig skrämmande med din starka personlighet. För om jag gissar rätt, så kommer du sprudla av personlighet. Din pappa och jag kommer måla dig lika färgstark som vi själva är. För det är så du är skapt och det är så du ska va. Det är så du ska möta världen, älskade du.
 
Världen kommer be dig att dämpa dig. Den kommer säga att du är för mycket av dig och för lite av dem, för världen vill att alla ska vara desamma, det är då världen känner sig trygg. Du kommer känna dig förvirrad och ensam, men där kommer du finna din pappa och jag bakom dig. Förevigt och föralltid. Minns alltid vilka som skapade dig och att du är du, och inte de andra. Hos oss kan du alltid vara dig själv utan att undra om det du gör är fel. Vi leder dig rätt igen, om du skulle hamna helt galet. Det har du mitt ord på, nu och för alltid.
 
Älskade du, jag kan inte leva livet åt dig eller slåss mot dina demoner. Men det kommer aldrig existera en dag då jag inte önskar att jag kunde. Om jag kunde ge dig en värld där du fick leva och existera utan att känna skam för den du är, då vore den din redan igår. Och som din mor kommer jag aldrig sluta leta den.
När människor i din närhet, främmande och bekanta, har synpunkter på ditt sätt att vara ska du bemöta dem med den trygghet jag gett dig, och se deras osäkerhet. För det är bara det och inget annat som ligger bakom att de vill förändra dig. Låt världen veta varför du är så älskad och fantastisk. Gå ut och ta dem med storm. Du har alla redskap du behöver. Och vi finns här för evigt. Vackra barn, underbara lilla tott, fantastiska älskade du.
 
 
Älskar dig för evigt
Mamma
 
 
1 Mamsen:

skriven

Älskade dotter, du beskriver så precist och fint hur det är att vara mamma till sitt fantastiska barn.
Det är en mycket svår balansgång, att å ena sidan fostra och styra lagom mycket så att barnet lär sig att tolka o förstå de sociala spelreglerna, och å andra sidan låta barnets härliga o unika personlighet få blomma och utvecklas fritt.
Och det är såååå svårt att inte kunna skydda sitt barn mot alla hemskheter, sorger och besvikelser. Man vill inte att de ska behöva bli skadade eller ledsna, och samtidigt vet vi att livets törnar lär oss viktiga saker, som stärker vår överlevnadsinstinkt.
Som sagt: Det är svårt att vara mamma, men samtidigt det största, vackraste och mest fantastiska man nånsin får vara med om!

Jag älskar dig och vet att du kommer att göra ditt allra bästa för lilla älskade charmtrollet Maire. Och att göra sitt allra bästa, är ju faktiskt allt vi kan göra. <3 <3 <3

2 Karin:

skriven

Oh så fint formulerat! Vad stor hon blivit sötnosen!Stor kram till er!

Kommentera här: