Fyll min urna

Jag har en suverän kurator som jag träffar inne i city var fjortonde dag. Sist vi sågs gav hon mig en bild av människans känsloliv, en bild som jag burit med mig sedan dess. Det är så enkelt, men samtidigt så genialt. Det upprör mig att jag själv inte sett den tidigare. Urnan i varje människas bröstkorg.
 
 
Urnan finns i varje människa och fylls efter var och ens behov av närhet. En del söker den i sina barn, föräldrar eller livsparnter, andra i sina vänner eller tillfälliga sexuella kontakter. Att urnan behöver fyllas för vårt välmåendes skull är dock sanning för alla. Hur vi väljer att fylla den är däremot upp till oss själva. Det kan vara genom en kram eller bara genom att någon lyssnar och finns just för dig. Vissa kanske fyller den i mötet med andra på socialdans eller genom att skaffa ett husdjur.
 
Sedan jag började se folk i form av urnor är det lättare att mötas, men kanske framförallt sedan jag började se de tomma urnorna i folk. I hemtjänsten. I samhället. I omgivningen. Så många tomma urnor som vandrar omkring på Sundsvalls kvadratmetrar och kanaliserar sitt inre eko på andra. Inte konstigt att hon eller han fräser åt dig i kassakön på COOP. Inte konstigt att han som är ensam och gammal blir bitsk när hemtjänsten kommer in som en enda full urna i hans hem och inte förstår känslan vara en tom sådan själv. Som inte förstår vidden av att leva med en tom urna inuti. Att inte ha fått en kram på flera herrans år. Jag har ofta erbjudit kramar i hemtjänsten utan att förstå varför. Som svar på vresiga farbröders utfall. Utan att de själva förstått varför har de tackat ja och sedan har det känts bättre. Vissa vet också att när jag kommer ska de få en kram. "Är det Märta!?" Ja, det Märta. "Då reser jag mig!"
Nu vet jag att jag fyllde någons urna.
 
När jag ligger i soffan och drar fingrarna längs din arm kanske du tror att jag vill veta hur din hud känns mot min. Och det är förvisso sant. Den är bedårande mjuk. Men i själva verket, där medan du oskyldigt ligger och tittar på tv och utan att du misstänker nånting alls...
 
 
så fyller du en urna i hemlighet.

Kommentera här: