Mer jul, ge mig mer jul!

Jävlar i mig vad jag sover dåligt den senaste en och en halva veckan! Alltså det är sjukt! Är det fler som upplever detta nu eller? Är det väderomställningen? Är det besvikelsen inför att snön har kommit? Är det oron inför jul? Är det oron inför efter jul? Är det oron inför hela livet? Folk säger, min mor bland annat, att är man trött sover man. Detta låg jag och försökte få mig själv att förstå i ungefär fyra timmar inatt, mellan klockan 23 och 03. Och katterna då? Dyngjobbiga! Varför? Är det vädersomställningen eller? Besvikelsen inför att snön har kommit...? Oro inför jul...? Inte det?

Jag läste förresten att det skulle bli brist på julskinka i år? Det om inte något får nog i alla fall min mormor att ligga vaken på nätterna. Hon såg inte direkt lugn som en filbunke ut när jag lade fram denna nyhet av scoopklass. Jag har hur som helst redan garderat mig. Annlouise har hur som helst redan garderat mig.  HEHE.

Igår kom min månadens Tastelinekasse. Jag säger månadens, för den räcker ju typ en månad. Jag har till och med två rätter kvar från tidigare kassar. Ratatoullie och morotssoppa med chilisting.
Se så mycket mat!



Det bliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiir....



Nu ska jag äta potatis, skinka och rödbetor till lunch och sen äter jag och faderskapet raggmunkar och bacon till middag. Milfskapet är i Umeå. Vi har just tagit en promenad runt kvarteret jag och hunden. Klockan två började det skymma. Härliga tider detta! Efter vår sena lunch ska jag stryka julgardinerna jag fått av svärmor. Jag har ju alltså tappat bort mina två kartonger med julpynt. Och det lustiga är ju att jag har tappat bort dem hemma hos pappa. Efter förra julen, när jag pyntat ner allt, tänkte jag att jag pulsar ju inte hela vägen i snön upp till lillstugan och ställer kartongerna där, där jag tog dem, utan jag tjavar ju hellre ut till boden, eftersom det är närmare och relativt skottat dit ut. Så det gjorde jag och tänkte samtidigt att till våren..!! Till våren bär jag upp dem till lillstugan, där de hör hemma! Riktigt ska det vara. Rätt ska vara rätt. Gör om och gör rätt. Fast till våren. Men så kom ju våren... och jag har inget minne av att jag, duktig som jag gärna vill tro att jag är, har burit upp kartongerna till lillstugan. Jag vet över huvud taget inte vart jag har burit iväg med dem. Eller varför. De står alltså inte i boden och de står alltså inte i lillstugan. Men jag förstår ju att jag är den enda som kan tänkas ha burit iväg med dem. Jag har inte ställt dem i bilen och åkt någonstans med allt julpynt, det finns ingen anledning till varför jag skulle ha gjort det, eftersom jag tills för några månader sedan ju bodde där ute. De är ju någonstans i något förråd, två stora kartonger, men var! Var! Var! Var!! Jag begriper det inte... jag begriper det inte! Det är så typiskt mig. Så typiskt! Och jag hade ju julpynt förra julen, för ett tag tänkte jag att jag kanske fabricerade ihop något i efterhand om en mycket hysteriskt julpyntad stuga, men icke. Jag kollade upp detta på min blogg och såhär såg det ut:



Ni minns kanske till och med att jag skrev i ett SMS-inlägg, då jag satt i soffan, hade pyntat klart och begrundade mitt verk, att det är svårt att förklara, men det är liksom så mycket julpynt i stugan så det är svårt att andas... Och nu finns ju inget av det kvar! Var är det!? Tack Gud att jag fick gardiner och dukar av svärmor. En jul utan pynt är ju liksom som ... ja ... ingen jul alls?

Nu ska jag äta min finfina lunch, gjorde en snabbsallat på mormors inlagda rödbetor, de sista skivorna av svärmors inlagda gurka (som ursprunligen kommer från min pappas växthus) och peppar och majonnäs! Det blev fina fisken det, kan man säga... jag älskar sallat med majonnäs. ÄLSKAR!



Upp me gardinerna nu Märt-Lin! Upp märom!
Puss!

Kommentera här: